The day after... (Gourmetrestjes!)

Hoewel ik dol ben op vlees, vind ik het een dag na een uitgebreide gourmet heerlijk om een vleesloos dagje te houden. Met gourmetten houd ik altijd een heleboel restjes groente over, omdat ik het leuk vind om heel veel soorten groente op tafel te zetten.
Vandaag maakte ik een heerlijk schoteltje van al die groenterestjes, aangevuld met een restje aardappelplakjes en geraspte (geiten)kaas.

Mijn restjes:
75 gram halve plakjes champignons
½ rode ui in dunne ringen
¼ courgette in blokjes
50 gram prei in dunne halve ringen 
8 olijven
ongeveer 125 gram voorgekookte aardappelplakjes
25 gram geitenkaas

Bereiding:
Bak in een klein koekenpannetje in zo min mogelijk olie de plakken aardappels. Doe deze onderin een kleine ovenschaal. Doordat de aardappels gebakken worden, hoef je de schaal niet in te vetten.
Bak in 1 eetlepel olijfolie alle groenten, te beginnen met de uien, dan de prei, daarna de courgette en als laatste de champginons. Bak op hoog vuur even lekker aan zodat de groenten snel slinken. Breng de groenten op smaak met versgemalen peper. Als je dat lekker vindt kun je nog een theelepel provinciale kruiden toevoegen, maar vandaag had ik zin in naturel!
Doe de gebakken groenten op de aardappels in de schaal. Dep de olijven heel goed droog en snijd ze in dunne plakjes. Verdeel over het  groentemengsel. Strooi de kaas erover en zet 5 minuten onder de hete grill.


Let op: Olijven zijn zout! Ik koop zelf de zwarte olijven van AH, zonder pit. Deze bevatten aanzienlijk minder zout dan de groene. Omdat ik nu toch een paar groene olijven overhad heb ik ze opgegeten omdat er verder, naast de kaas, geen zout in het gerecht zat.
De geraspte geitenkaas van AH bevat ongeveer 150 mg natrium per 25 gram kaas.
Heb je een sterk natruimbeperkt dieet? Laat dan de olijven weg en vervang de geitenkaas door zoutarme kaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten